Český národní
horizont se upíral několik desetiletí k Francii jako vzoru, který představoval
vrchol rozvoje umění, obdařený od poloviny 19. století, novými uměleckými
možnostmi, které stály u zrodu realismu, následně též impresionismu - nových a
osvěžujících směrů po akademismu a vší idealizující reinkarnaci minulosti.
Přitahovala svými pozitivy tvůrčí osobnosti. Jean-Philippe Namont uvádí, že
v roce 1914 ve Francii žilo asi 5.000 Čechů a Slováků, z toho 3.000
v Paříži. Toto město tehdy představovalo Mekku soudobé kultury. Mimo umělců
se zde usadili řemeslníci, ševci, krejčí, kožešníci, automechanici, pekaři a
vůbec příslušníci nejrůznějších profesí. Ti všichni toužili po vyšším
ekonomickém standardu a společenském uplatnění. Umělci
především.
Od poloviny 19. století do Paříže proudily všechny
umělecké profese. Jejich působnost byla ale povětšinou krátkodobá. Jen výjimečně
se stali někteří z českých umělců trvale součástí francouzské kultury –
František Kupka, Alfons Mucha, Otakar Kubín, Josef Šíma. Výjimečně. Pravidlem
spíš bylo, že ti, kdo se ve Francii nenarodili, jí přijati
nebyli.
K první emigrantské vlně
patřil Václav
BROŽÍK, o kterém se u nás
tvrdí, že dobyl Paříž. Byl a je bezpochyby skvělým malířem. Po sňatku
s dcerou finančníka a obchodníka s uměním Charlese Sedelmayera se mu
otevřela cesta do francouzské společnosti. Velkorozměrná plátna
s historickými náměty poplatná duchu francouzského akademismu mu zajistila
komerční úspěch, společenský obdiv a získal mnoho prestižních titulů, byl
rytířem francouzské Čestné legie, členem pařížské Académie des Beaux Arts a
české Akademie věd a umění. V Paříži také roku 1901
zemřel.
Zdenka BRAUNEROVÁ, která pocházela z rodiny známého českého politika JUDr. Františka
Augusta Braunera, získala nejlepší vzdělání a rodinné poměry jí ho i umožňovaly.
Během studia v Praze byla v počátcích umělecky ovlivněna Soběslavem Hippolytem
Pinkasem a Antonínem Chittussim. Díky svému švagrovi francouzskému prozaikovi,
žurnalistovi a divadelnímu kritikovi Elemiru Bourgeseovi poznala řadu významných
francouzských osobností, jako byl Maurice Maeterlinck, Anatol France, a další.
Po rozhodnutí stát se malířkou pobývala v Paříži v letech 1881 a 1885-1893, kdy
zde studovala na soukromé akademii Collarossi. Také pomáhala mnoha dalším
Čechům, kteří do Francie přišli hledat nové vlivy, získat v novém prostředí
nutné umělecké i společenské kontakty. Patřil mezi ně Václav Radimský, Joža
Úprka, František Bílek, Jan Zrzavý ad.
Alfons MUCHA je příkladem bojovníka s vlastní samotou v Paříži, která je městem
takové pocity násobící do krajnosti. Mucha tento stav vyrovnával mimořádnou
pracovitostí a cíleným kontaktem s českým domovem, jehož titěrnost ve srovnání s
francouzstvím kompenzoval příklonem k neoslovanským koncepcím. Dočkal se obratu.
Z jeho samoty jej o vánocích 1894 pozvala mezi slavné nabídka k vytvoření
plakátu pro Sarah Bernhardtovou v představení Gismondy a tím startovala světová
proslulost jeho secesních plakátů a ilustrací.
Pro Václava
RADIMSKÉHO válečná vřava
první světové války znamenala zmaření jeho nadějí získat ve Francii trvalý domov
i výjimečné postavení na umělecké scéně, které by bezpochyby jinak měl. Václav
Radimský, byl malíř, který první přinesl do Čech zevrubnou informaci o novém
stylu, který vznikl ve Francii – impresionismu. S impresionismem byl také trvale
spjat od roku 1899, kdy se usazuje v Giverny v Normandii poblíž svého největšího
vzoru Clauda Moneta. Jeho francouzské období patří k tomu nejsilnějšímu, co v
Radimského tvorbě můžeme hodnotit a co je plně srovnatelné s projevy jeho
současníků, kteří byli členy tzv. impresionistické kolonie v Giverny a co dalece
překračuje omezení národním prostorem domácím. Symbolicky byl právě on, tím, pro
které rok 1918 znamenal naprostý konec jeho spojení s francouzským prostředím.
Český impresionismus s jeho hlavním protagonistou Antonínem Slavíčkem, byl
naprosto jiného druhu. Slavíček navštívil Paříž poprvé v roce 1907 a zaujaly ho
její umělecké sbírky, atmosféra i duch. Postrádal ovšem přes veškeré
superlativy, dodnes mu přisuzované, sepjetí se světelností krajiny, kde vznikal.
V podstatě nikdo z mařákovců nebyl ve Francii dříve než Radimský a co se týče
impresionistických principů, ani nemohli mít tolik informací a podnětů jako on.
Ke generaci oslněné progresivním uměleckým
prostředím, pařížským životem, blazeovaností společnosti patřil také
Karel ŠPILLAR, přítel a obdivovatel Jana Preislera, a jeho nástupce na pražské
Uměleckoprůmyslové škole. Špillarova tvorba formovaná vlivem Puvise de
Chavannes, či Bonarda oscilovala mezi symbolismem a secesní dekorativností.
Špillarovo pařížské období začalo v roce 1904 a bylo předčasně ukončeno rodinou
tragédií v roce 1909, kdy se musel vrátit do Prahy. Výsledkem toho údobí jsou
obrazy líčící lepší tvář francouzské společnosti, plné šťastného poklidu a jasu.
Na rozdíl od Špillara velikost
Františka KUPKY spočívá v tom, že se nechtěl stát ani tak součástí pařížské výlučnosti
nebo od ní něco vědomě přijímat či se do ní zařazovat, jako spíše Paříž použít
ke svým záměrům. Paříž byla pro něho prostorem, kde tušil, že bude absolutně
nezávislý on sám a nezávislost bude uskutečňovat svou vlastní cestou. Do Paříže
přišel už v roce 1895 jako stipendista po studiu na vídeňské akademii.
Pokračoval na l´Ecole des Beaux-Arts. Kolem roku 1903 se poprvé mezinárodně
proslavil publikací svých satirických kreseb v pařížském časopisu L´Assiette au
Beurre, do kterého přispíval v letech 1901 – 1907. Podobně jako Jaroslav Čermák,
i když se zpět do Čech nevrátil, zůstal českým patriotem. Prokázal to především
za první světové války, kdy se na popud T.G. Masaryka postavil do čela krajanů a
podílel se na zahraničním odboji.
Skvělým českým umělcem, grafikem, malířem,
typografem byl Vojtěch
PREISSIG, který se vydal
po skončení studia na uměleckoprůmyslové škole u Bedřicha Ohmanna v roce 1898 do
Paříže zdokonalit v technice leptu a měditisku v grafické akademii Emila Delauna
a soukromých ateliérech. V Paříži také krátce spolupracoval s Alfonsem Muchou.
Do Prahy se vrátil v roce 1903 a v roce 1910 se jak známo přesunul na dlouhá
léta za oceán do Spojených států. Jeho grafické listy z cyklu Coloured Etchings,
který vydal v roce 1906, vznikaly už v pařížském prostředí a patří mezi vrcholy
české secese.
Josef MAŘATKA, Myslbekův žák, přijíždí díky Hlávkově stipendiu v roce 1900 do Paříže,
a jako další čeští sochaři zde v té době objevuje velikost díla Augusta Rodina.
Navštívil pověstný výstavní pavilon, který si Rodin zřídil na Place de l’Alma
při příležitosti Světové výstavy. Měl to štěstí, že se stal na krátkou dobu i
Rodinovým žákem a asistentem. V roce 1902 úspěšně organizoval v Praze se spolkem
Mánes a za pomoci dalších českých sochařů zdomácnělých v Paříži výstavu jeho
díla. Dojem, který tato výstava způsobila, byl obrovský a strhl téměř bez
výjimky všechny mladé české sochaře na stranu nového názoru.
Hugo BOETTINGER, který byl žákem Felixe Jeneweina na pražské uměleckoprůmyslové škole a
pak pokračoval na akademii u prof.Pirnera, kde se stal jeho nejvěrnějším
přítelem o tři roky starší Tavík František
ŠIMON. Po absolvování
akademie v roce 1902 se Boettinger vydal na studijní cesty do zahraničí –
Francie, Itálie, Holandsko, Belgie, Anglie. V těchto třech letech sdílel s
T.F.Šimonem společný ateliér v pařížské ulici rue Daguerre. Na rozdíl od Šimona,
který v Paříži setrval až do roku 1913, se Boettinger po roce 1905 vrací do
Prahy. Šimon se ocitl v Paříži podobně jako Boettinger díky Hlávkovu stipendiu v
roce 1902. V Paříži pěstuje vztahy s mnoha dalšími českými umělci – Mařatkou,
Španielem, Kafkou, Gutfreundem, Špillarem a také s astronomem Štefánikem. Mnohé
z nich portrétoval. Kafku, Španiela, Strimpla v Paříži přivedl k jejich prvním
zkouškám s leptem. Štefánika přivedl ke sběratelství umění. Byl jedním z českých
umělců, kteří ve Francii získali téměř domácí postavení.
Jiným absolventem pražské akademie byl
Miloš JIRÁNEK, kultivovaný malíř v post-impresionistickém duchu a stylu. Věnoval se i
kresbě a grafice a pracoval též jako publicista, spisovatel a redaktor významné
umělecké revue Volné směry. Jiránek byl Paříží naprosto okouzlen, i když zde
strávil jen pár měsíců v roce 1900 v době konání světové výstavy. Jiránkovi
současníci měli za to, že tento krátkodobý pobyt a zhlédnutí několika tamních
děl, nemělo valný vliv na jeho, tehdy vznikající tvorbu. Francouzský vliv ale u
Jiránka můžeme stejně vypozorovat. Jeho oblíbencem byl totiž Edgar Degas od
kterého zčásti přebírá důraz na kresebnost, neobvyklé úhly pohledu,
fragmentárnost, charakter momentky, a volba námětu.
Významný český sochař a pedagog
Bohumil KAFKA, Suchardův žák, odjíždí po udělení Hlávkova stipendia v roce 1904
pokračovat v uměleckém studiu do Paříže. Hned po příjezdu se Kafka zapojil do
zdejšího uměleckého života, byl jmenován členem Salonu d'automne a stal se i
členem soukromé umělecké společnosti Societé l'art et literraire, jejímž
předsedou byl Rodin. Svou první pařížskou výstavu Kafka uspořádal v roce 1904 za
podpory francouzského ministerstva školství. Později byl vládou Francie jmenován
rytířem řádu Čestné legie. Jakkoliv byl pro Kafku pařížský pobyt úspěšným,
setrval zde vlastně jen krátce a po úmrtí Stanislava Suchardy byl Kafka (1904)
jmenován profesorem Uměleckoprůmyslové školy v Praze a později také dvakrát
zvolen jejím rektorem.
Významný český malíř a grafik
Viktor STRETTI, proslavený zejména svými grafickými listy s pražskými náměty, stál u
počátků rozvoje českého grafického umění. Jako jeden z prvních grafiků u nás
získal v roce 1898 vědomosti o grafických technikách při studiu v grafické
speciálce na akademii v Mnichově. Rozvíjel výrazně techniku leptu a později
litografie. V letech 1901-1902 pobýval v Normandii a v Paříži, kde si dále
prohloubil znalosti grafických technik.
Ve Francii též působil méně známý český malíř a
grafik Ludvík
STRIMPL. Žák pražské
akademie u profesora V. Hynaise (do r.1903). Od roku 1904 se usadil v Paříži,
kde bydlel na Quai d’Anjou, L‘ile Saint-Louis. V té době se zde přátelí s
Kafkou, Boettingerem, Šimonem a Michalem. Od roku 1908 až do roku 1921 pracoval
jako ilustrátor pro pařížská nakladatelství „Emile Lévy“, „Calmann-Lévy“,
„Hachette & Cie“, „Artheme Fayard“ a pro pařížské časopisy „L‘Assiette au
Beurre“ anebo „Gazette du Bon Ton“. V době první světové války byl ve Francii
přidělen Čs. národní radě k službě politické a propagační a byl též autorem
znaku čsl. legií, které bojovaly na evropských bojištích nejen ve Francii. Ve
svém pařížském bytě 13. prosince 1915 zprostředkoval první setkání Milana
Rastislava Štefánika s Eduardem Benešem a tato schůzka znamenala novou etapu v
zahraničním odboji. Ludvík Strimpl byl v letech 1922 - 1927 vyslancem ČSR v
Bruselu, pak zplnomocněným ministrem a v letech 1927-1937 šéfem protokolu
prezidenta republiky.
Ne všem českým umělcům žijícím ve Francii se ale
podařilo účastnit protirakouského odboje. Jiří KARS pocházel z
židovské rodiny Viléma Karpelese, majitele parního mlýnu v Kralupech nad
Vltavou. Výtvarná studia ukončil Kars na mnichovské akademii v roce 1905. Od
roku 1907 pobýval v Paříži, kde byl členem umělecké skupiny 'École de Paris',
utvořené kolem Pabla Picassa. Ve svém uměleckém rukopisu spojil vlivy kubismu,
expresionismu a fauvismu. Na rozdíl od Kubína ho neoklasicistická vlna zasáhla
až koncem dvacátých let. Do Francie se vrací až po roce 1918, protože první
světovou válku absolvoval na bojištích ruské fronty v rakousko-uherské armádě.
Po již zmiňované Zdence Braunerové zavedl do
Francie studijní zájem i další umělkyně - rodačku z Kutné Hory Marii Fischerovou
– Kvěchovou a také jindřichohradeckou Marii GALIMBERTI – Provázkovou, jejíž dílo je dnes stále ještě u nás málo známé a neprávem opomíjené.
Marie Galimberti – Provázková studovala od roku 1907 v Paříži na Grande
Chaumière a na Academie Russe. Významný pro ni byl i studijní pobyt u Fernanda
Legéra. Od roku 1911 vystavovala na Salon d’Automne a na Salon des Indépendants.
Prošla vlivem exprese, kubismu, Legérova artificialismu a její pařížské období
trvající do roku 1917 bylo u ní vrcholem jejího malířského modernistického
experimentu.
Otakar ŠPANIEL, který se stal po první světové válce téměř oficiálním státním sochařem,
byl dalším Myslbekovým žákem, který završil své studium v Paříži, kde byl žákem
Alexandra Charpentiera. Pobyt v Paříži v letech 1904-1912 byl rozhodující pro
vytváření jeho osobitého stylu, slučující naturalismus s impresionistickým
využíváním světla v nízkém reliéfu. Nemenší význam pak jistě mělo přátelství s
Antoinem Bourdellem.
Malíř Rudolf VEJRYCH nebyl sice
umělcem úrovně protagonistů českého moderního umění, ale byl schopným
portrétistou, krajinářem i malířem interiérů a městských výjevů nebo zátiší.
Kreslířskou bravuru osvědčoval již v mládí. Také Rudolfovi sourozenci byly
umělecky nadaní. Jeho sestra Ela Vejrychová se později stala manželkou
významného umělce Maxe Švabinského a bratr Karel byl uznávaným pianistou.
Švabinský Rudolfa podporoval v jeho malířských začátcích a byl jeho učitelem i
dobrým přítelem. Vejrychův umělecký talent mu v roce 1907 vynesl Hlávkovo
stipendium, které použil na pobyt v Paříži.
Otakar KUBÍN studoval v letech 1900-1904 na pražské Akademii výtvarných umění, zde
byl žákem Václava Brožíka, Vojtěcha Hynaise, Hanuše Schwaigera a Františka
Thieleho. Patří ke generaci malířů české moderny. Jako člen skupiny Osma se
účastnil jejich výstavy v roce 1907. Jeho ranné expresivní dílo bylo inspirované
tvorbou Vincenta Van Gogha a Paula Gauguina, později přijal kubismus a po první
světové válce se nechal ovlivnit vlnou francouzského neoklasicismu. Jeho tvůrčím
vrcholem jsou kubistická díla z let 1912 a 1913 z Paříže, kam se přestěhoval i s
manželkou, po roce 1918 se také rozvíjí jeho slavné krajinářské období, když
přesídlil do Simiane v Provence.
V roce 1907 a 1908 do Paříže přijíždí další člen
skupiny Osma Vincenc Beneš a v dubnu až červnu 1909 sem vedla také první cesta
jeho přítele a kolegy Bohumila
KUBIŠTY. Do Paříže
zavedlo Kubištu jeho stálé hledání výrazu a barevné experimenty a cílevědomé
studium barvy vůbec. Prvním jeho reálným kontaktem s francouzskou moderní malbou
bylo shlédnutí výstavy francouzských impresionistů v Praze v roce 1907. Po
Munchovské a italské inspiraci to byl další vážný podnět k vývoji Kubištovy
malby. V roce 1909 se pak mohl setkat osobně s dalšími díly francouzské malby.
Na sklonku roku 1909 se do Paříže vrací a zůstává zde do konce června 1910.
Osobně se setkává i s Pablem Picassem, jeho příjmení zaujalo Guillauma
Apollinaira: obdivoval Čechy, že mají malíře, který byl „kubistou“ již od
narození.
Rudolf KREMLIČKA byl na Akademii výtvarných umění v Praze ovlivněn díly Antonína Slavíčka
a Hanuše Schwaigera. Jeho vzorem byl však Édouard Manet. Jako stipendista pobyl
r. 1910 a 1912 v Holandsku, Belgii a Paříži, kde měl možnost zhlédnout díla
významných impresionistů. Výstavy moderního umění francouzského v Praze, cesta
do Paříže a pobyt v Rusku v l. 1913-14 působily na jeho pozvolný odklon od
popisného realismu a na hledání vlastní cesty. Vlivem Degasovým a Manetovým
opustil dějovost žánru, ale objevil svůj později u něj všudypřítomný motiv ženy.
Do Čech se v roce 1919 vrátil sochař
Otto GUTFREUND. Paříž pro sebe potřeboval už před válkou, aby dokázal vnímat rozměr
všedního dne, do něhož na jedné straně ústí nouze a chudoba všeho druhu a právě
v pařížském provedení navzdory této nouzi zde vládne také bohémská potřeba žít
věčnou neděli nebo „pohyblivý svátek“. Gutfreundův francouzský pobyt však byl
poznamenán i hořkými vzpomínkami z první světové války, v níž bojoval v české
dobrovolnické rotě „Na zdar“ v rámci francouzské Cizinecké legie a po
nedorozumění strávil od roku 1916 své dny místo na bojišti v táboře pro
nepřátele Francie. Do Čech se proto po válce vracel nikoli osvěžen a nabyt novou
silou, nýbrž jako zlomený člověk. Jeho osud v tomto bodě připomínal příběh
Václava Radimského.
Na podzim 1907 vstupuje na Uměleckoprůmyslovou
školu v Praze do oddělení profesora Emanuela Dítěte Jan ZRZAVÝ. Po výstavě
francouzských impresionistů jako Daumier, Montecelli, Manet, Renoir, Degas,
Pissaro, Sisley, Cézanne, Gauguin, Van Gogh či Manza si uvědomil a intenzívně
zažil novou povahu výtvarných prostředků a napsal a poslal několik obrázků na
ukázku do Paříže výtvarnému kritikovi Camillu Mauclairovi. Když dostal
povzbuzující odpověď, rozjel se za ním do Paříže. Nesetkali se, ale uviděl díla
Leonarda da Vinciho, zejména Monu Lisu. Po tomto dobrodružném výletu v polovině
listopadu 1907 nakreslil pastel Údolí smutku. Do Francie se vrací až v roce 1923
a trvaleji v roce 1924, kdy si pronajal v Paříži atelier. Jeho bretaňské období
začalo až v roce 1925.
Výstava Čeští umělci ve Francii 1900 – 1918
zachycuje hlavní proudy, které se promítaly do vývoje výtvarného umění a jejichž
centrálním prostorem bylo od poloviny 19. století do dvacátých let 20. století
francouzské prostředí. Ovlivňovalo neoddiskutovatelně nejen české výtvarné
umění, ale tyto vlivy měly ozvuky celosvětové. Přesto se ukázalo, že přes
veškerou vitalitu původních podnětů byly brzy přetransformovány do jednotlivých
národních identit a přispívaly k variantnosti umění.
Seznam vystavených prací:
1)
BROŽÍK
Václav,
1851-1901:
Krajina v
Normandii, (kol. 1885)
olej, plátno, 57 x
78 cm
Galerie
výtvarného umění v Ostravě
2)
Braunerová
Zdenka,
1858-1934:
Z Paříže, 1886
olej, plátno, 42 x
28 cm
Oblastní
galerie Vysočiny v Jihlavě
3)
Braunerová
Zdenka,
1858-1934:
Krajina. K večeru
u mlýna, 1896
olej, plátno,
50x60,5cm
Krajská galerie
výtvarného umění ve Zlíně
4)
Kupka
František,
1880-1957:
Tři ženské akty.
Studie, (1896-1898)
kresba tužkou na
papíře
Galerie
výtvarného umění v Ostravě
5)
Braunerová
Zdenka,
1858-1934:
Kmeny, (kolem
1900)
olej, lepenka, 23
x 32 cm
Galerie
moderního umění v Roudnici nad Labem
6)
Jiránek
Miloš, 1875-1911:
Koupání, 1902
olej, plátno, 71,5
x 94,5 cm;
Galerie
výtvarného umění v Ostravě
7)
MUCHA Alfons,
1860-1939:
Návrh obálky, 1902
kresba perem,
akvarel, papír, 28 x 21,5 cm
Galerie
výtvarného umění v Ostravě
8)
STRETTI Viktor,
1878-1957:
Notre Dame v
Paříži, 1902
lept, papír, 49 x
38 cm
Severočeská
galerie výtvarného umění v Litoměřicích
9)
MAŘATKA Josef,
1874-1937:
Na vlnách, 1903
bronz, výška 23 cm
Galerie
moderního umění v Roudnici nad Labem
10)
ŠIMON Tavík
František, 1877-1942:
Moře - Večerní
nálada, 1904
lept barevný,
papír, 37,5 x 43,5 cm
Severočeská
galerie výtvarného umění v Litoměřicích
11)
ŠIMON Tavík
František, 1877-1942:
V divadle. Portrét
paní Hofbauerové, (1902-1905)
pastel, papír, 53
x 70 cm
Galerie
moderního umění v Roudnici nad Labem
12)
MAŘATKA Josef,
1876-1937:
Mladá matka,
1903-1904
plastika, bronz,
výška 21,5 cm
Oblastní
galerie v Liberci
13)
RADIMSKÝ
Václav, 1867-1946:
U Labe, (1904)
olej, lepenka, 70
x 100cm
Město Kutná
Hora
14)
BOETTINGER
Hugo, 1880-1934:
Dámy v kočáru,
1905-1906
tužka, papír, 25,5
x 24 cm
Západočeská
galerie v Plzni
15)
KAFKA Bohumil,
1878-1942:
Línající velbloud,
1905
bronz, 37 x 44,5
cm
Muzeum umění
Olomouc
16)
ŠPILLAR Karel,
1871-1939:
Mořské pobřeží,
(1905)
olej, plátno, 60 x
125 cm;
Galerie výtvarného
umění v Ostravě
17)
ŠPILLAR Karel,
1871-1939:
Plážový výjev,
(1905)
olej, lepenka,
26,1 x 20,9 cm
Západočeská
galerie v Plzni
18)
ŠPILLAR Karel,
1871-1939:
Na pláži, (1905)
akvarel, běloba,
uhel, papír, 32,3 x 23 cm
Západočeská
galerie v Plzni
19)
ŠPILLAR Karel,
1871-1939:
Výjev z pláže,
(1905)
akvarel, běloba,
uhel, lepenka, 30,3 x 16,9 cm
Západočeská
galerie v Plzni
20)
KAFKA Bohumil,
1878-1942:
Dívka - Žena po
koupeli zvedající plášť, 1906
bronz, v. 28,2 cm
Severočeská
galerie výtvarného umění v Litoměřicích
21)
PREISSIG
Vojtěch, 1873-1944:
Před bouří.
Coloured Etchings IX., 1906
barevný lept,
papír, 39,7x20cm
Soukromá sbírka
– Kutná Hora
22)
STRIMPL Ludvík,
1880-1937:
Líbánky a tragédie
manželství. Návrh obálky (1906-1907)
komb. technika, papír, 17 x 11,5cm
Soukromá sbírka – Kutná Hora
23)
ZRZAVÝ Jan,
1890-1977:
Stromy, 1907
olej, lepenka, 26
x 26 cm,
Galerie
výtvarného umění v Ostravě
24)
PREISSIG
Vojtěch, 1873-1944:
Concarneau, 1908
lept, papír, 44 x
64cm, tisk 29,5 x 49,3 cm
Severočeská
galerie výtvarného umění v Litoměřicích
25)
ŠPANIEL Otakar,
1881-1955:
U moře I, 1908
plastika, reliéf,
bronz, 29x76 cm
Oblastní
galerie v Liberci
26)
ŠPANIEL Otakar,
1881-1955:
U moře II, 1908
plastika, reliéf,
bronz, 29,5x88,5 cm
Oblastní
galerie v Liberci
27)
ŠPANIEL Otakar,
1881-1955:
U moře III, 1908
plastika, reliéf,
bronz, 28,5 x 79,5 cm
Oblastní
galerie v Liberci
28)
ŠIMON Tavík
František, 1877-1942:
Koupání v moři,
1909
olej, plátno, 74 x
92 cm
Galerie
výtvarného umění v Ostravě
29)
BOETTINGER
Hugo, 1880-1934:
Noční ulice, 1909
olej, lepenka,
plátno, 52 x 56 cm
Galerie
Středočeského kraje
30)
BOETTINGER
Hugo, 1880-1934:
Na pláži, (kolem
1910)
olej, plátno, 45 x
60 cm
Galerie
Středočeského kraje
31)
GALIMBERTIOVÁ -
Provázková Marie, 1880-1951:
Rouget a makrela,
1910
olej, plátno, 54 x
64 cm
Muzeum
Jindřichohradecka
32)
KREMLIČKA
Rudolf, 1886-1932:
Na pile, 1909
akvarel, papír,
34x24cm
Východočeská
galerie v Pardubicích
33)
KREMLIČKA
Rudolf, 1886-1932:
Podmračený den,
1910
olej, plátno, 55 x
49 cm
Galerie výtvarného
umění v Ostravě
34)
KUBIŠTA
Bohumil, 1884-1918:
Autoportrét, 1909
akvarel, papír, 32
x 24 cm;
Galerie
moderního umění v Hradci Králové
35)
ŠPILLAR Karel,
1871-1939:
Portrét paní Berty
Špillarové, 1910
olej, plátno, 120
x 97 cm
Západočeská
galerie v Plzni
36)
GUTFREUND Otto,
1889-1927:
Úzkost,
(1911-1912)
bronz, v. 147 cm
Muzeum umění
Olomouc
37)
GUTFREUND Otto,
1889-1927:
Ženská postava,
1911-1913
křída černá, papír
tónovaný, 60,3 x 45,2 cm
Galerie
výtvarného umění v Ostravě
38)
KUBIŠTA
Bohumil, 1884-1918:
Nervózní dáma,
1912
olej, plátno, 52 x
40 cm
Galerie
výtvarného umění v Ostravě
39)
KUBIŠTA
Bohumil, 1884-1918:
Zátiší skleněné,
1913
olej, plátno, 67,5
x 54 cm
Oblastní
galerie Vysočiny v Jihlavě
40)
GUTFREUND Otto,
1889-1927:
Zátiší s lahví,
1914
křída černá, papír
tónovaný, 28,8 x 22,7 cm
Galerie
výtvarného umění v Ostravě
41)
ZRZAVÝ Jan,
1890-1977:
Milenci.
Posedlost, 1914
olej, plátno, 44 x
32 cm
Galerie
výtvarného umění v Ostravě
42)
GALIMBERTIOVÁ -
Provázková Marie, 1880-1951:
Středomořská
krajina, (1915)
pastel, papír, 59
x 45 cm
Muzeum
Jindřichohradecka
43)
GALIMBERTIOVÁ -
Provázková Marie, 1880-1951:
Portrét staré
ženy, (1917)
olej, plátno, 66 x
63,5 cm
Muzeum
Jindřichohradecka
44)
STRIMPL Ludvík,
1880-1937:
Portrét dr. Alice
Masarykové, dcery T.G.Masaryka, (1917)
kresba kolorovaná pastelem, 47 x 43cm
Soukromá sbírka - Praha
45)
KUBÍN (COUBINE)
Otakar, 1883-1969:
Podobizna dívky,
nedat.
olej, plátno, 55 x
46 cm
Galerie
výtvarného umění v Ostravě
46)
RADIMSKÝ
Václav, 1867-1946:
Slunce na
bažinách, (1918-1920)
olej, lepenka, 86
x 117,3 cm
Soukromá sbírka
- Kutná Hora
47)
STRETTI Viktor,
1878-1957:
Paříž, 1923
tempera, lepenka,
33 x 41 cm
Muzeum umění
Olomouc
48)
VEJRYCH Rudolf,
1882-1939:
Krajina od
Jimramova, 1924
olej, plátno, 95 x
115 cm
Oblastní
galerie Vysočiny v Jihlavě
49)
KARS Georg
(Jiří), 1880-1945:
Francouzské
pobřeží, nedat.
olej, plátno, 65 x
80 cm, rám 78 x 95 x 4,5 cm
Oblastní
galerie Vysočiny v Jihlavě











